För ett par år sen bytte jag en liten lägenhet i Stockholm mot ett hus i Småland.
Det förändrade mer än bara min adress.
Här bor jag större delen av året. Ett litet hus i Småland där jag planterat mina rötter och där jag hittar space, frihet, lugn, närvaro och som blivit platsen för mitt skapande och det liv som jag vill leva.
Här finns både trädgård, inredning, loppisfynd, betonggjutning, målning, matlagning, teknik, fotografering, filmning och allt som gör livet värt att leva.
Huset
Huset hittade jag efter en period när jag trodde att jag inte skulle bo nånstans, hyra hus på sommaren och resa på vintern. Men fick behov av rötter. Huset kändes som mitt när jag gick in genom dörren på visningen. Det var det tredje huset jag tittade på i mitt hussökande. Det gick fort! Småland har funnits i mitt liv hela livet. Är från Stockholm.
Huset är min bas, min oas, där jag skapar det jag vill ha och är mitt lilla paradis på jorden.
Trädgården
I trädgården älskar jag att vara. Den är helt opretentiös, jag planterar det jag vill ha där, det som klarar sig klarar sig. Jag klipper gräset när jag orkar och odlar på det sätt jag orkar och kan. Mest bara trivs jag, njuter av tystnaden och solen (när den visar sig) och att den är min.
Kreativiteten
Skapandet är nog det viktigaste i mitt liv, tillsammans med frihet. Jag älskar att skapa, oavsett vad det är, en digital kurs, en tavla, en plantering, en virkad filt, en maträtt. Färg och form och utmanande projekt är grejen. Betong, färger, garn, jord, stenar, teknik, kameror, bilder, filmer, drönare, plantor. Allt ryms i mitt skapande.
Att gå på loppis och se om man hittar något som kan omvandlas till något fint är också en favorit.
Min vardag
Jag strävar hela tiden efter att göra mitt liv mer och mer till mitt. Efter att skapa mitt liv så som jag vill ha det.
Jag vill kunna arbeta platsoberoende, och kan för det mesta göra det.
Jag vill ha space att höra mig själv.
Jag vill känna mig fri och inte behöva klämma in mig i andras mallar, normer och krav.
Jag vill välja lugnet och närvaron.
Jag vill kunna dricka kaffe i uterummet en regnig vårdag eller i solen i trädgården en varm sommar dagg.
Eller på nån sylta på en gata i Vietnam på vintern 😉
Att skapa sitt eget liv är något av det roligaste jag vet.



